یک پرسش مهم وجود دارد که بسیاری از مدیران مطرح نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود از نتایج مثبت و مهمی در کسب‌وکارشان باز بمانند: چقدر از بودجه بازاریابی و ارتباطات باید به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و آموزش رهبران و کارکنان اختصاص یابد؟

بسیاری از متخصصان بازاریابی و روابط‌عمومی، بودجه شبکه‌های اجتماعی خود در لینکدین را عمدتاً صرف اکانت‌های برند و پست‌های اسپانسری می‌کنند. در حالی‌که آمار Sprout Social در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد ۲۵٪ از مصرف‌کنندگان روزانه با برندها در این پلتفرم تعامل دارند. با این حال، در محیط متغیر شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم لینکدین اکنون محتوای اورجینال از سوی افراد را به محتوای برندها ترجیح می‌دهد. میزان تاثیرگذاری و دسترسی برندها به طور طبیعی در لینکدین تنها کمی بیش از ۱٪ است؛ در حالی‌که چهار سال پیش حدود ۷٪ بود. این یک واقعیت تلخ برای مدیران روابط‌عمومی و کسب‌وکار است: محتوای شرکتی به‌تنهایی دیگر کافی نیست.

استراتژی «اولویت با افراد» در محتوا

در Media Minefield سال‌هاست دریافته‌ایم که افراد عملکرد بهتری نسبت به صفحات برند دارند و روایت‌های واقعی، تعامل، وفاداری، اعتماد و ارتباط بیشتری ایجاد می‌کنند. ما استراتژی «People-First» را پیاده‌سازی کردیم و نتیجه دیدیم: پست‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده توسط کارکنان، هشت برابر بیشتر از محتوای برند تعامل دریافت می‌کند.
زمان آن رسیده است که متخصصان PR و ارتباطات، کارکنان را توانمند و تشویق کنند تا در شبکه‌های اجتماعی فعال باشند؛ چه با تعامل روی محتوای برند و چه با انتشار دیدگاه‌های شخصی در حوزه تخصصی خود.

هر کارمند می‌تواند دسترسی برند را گسترش دهد. کاربران امروز به دنبال محتوای اصیل و واقعی هستند. کپی‌پیست کردن متن یکسان برای همه کارکنان مؤثر نیست؛ بلکه برعکس، زبان خشک و شرکتی به‌نظر می‌رسد. بسیاری از کارکنان حتی آن‌هایی که با شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند—به آموزش نیاز دارند تا از حضور شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی بهترین استفاده را ببرند.

نمونه واقعی: ما برای بیش از ۱۰۰ کارمند بانک MidWestOne دوره‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده برگزار کردیم. این آموزش‌ها در دو سطح طراحی شد: برای تازه‌واردها و برای افراد با تجربه ی بیشتر. نتیجه؟ افزایش چشمگیر فعالیت کارکنان در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر قوی روی تعامل، مخاطبان و نفوذ برند. تنها در یک ماه پس از این آموزش‌ها، صفحه لینکدین بانک بیش از ۷۰۰۰ دنبال‌کننده جدید و ۵۲ هزار بازدید (impression) دریافت کرد.

جنی اولسون، معاون دوم بخش تعاملات اجتماعی در این بانک می‌گوید:
«بزرگ‌ترین ارزش از تیم ما می‌آید که پیام بانک را تقویت می‌کنند. وقتی کارکنان با پست‌ها تعامل می‌کنند یا محتوای منحصربه‌فرد خود را به اشتراک می‌گذارند، نه‌تنها دامنه برند را گسترش می‌دهند بلکه برند شخصی و حرفه‌ای خودشان را هم تقویت می‌کنند.»

قدرت تأثیرگذاری درون‌سازمانی

کارکنان و رهبران، هر دو می‌توانند اینفلوئنسرهای ارزشمند و مؤثر باشند. در واقع، بیشترین تأثیر را مدیرعامل (CEO) دارد. یک مطالعه توسط EveryoneSocial نشان داد که ۹۳٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند حضور مدیرعامل در شبکه‌های اجتماعی، ارزش‌های شرکت را بهتر منتقل می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود بیشتر از شرکت‌هایی خرید کنند که مدیرانشان در فضای دیجیتال فعال هستند.

در دنیای دیجیتال امروز، مهم است که مدیرعامل و تیم رهبری سطح بالا، حضوری مثبت در فضای آنلاین داشته باشند. همه ذی‌نفعان—از کارمندان بالقوه گرفته تا سرمایه‌گذاران و مشتریان—از رهبرانی که باز و شفاف به‌نظر می‌رسند، بیشتر سود می‌برند. شبکه‌های اجتماعی بستری قدرتمند برای نشان دادن آسیب‌پذیری انسانی و ایجاد اعتماد هستند.

شبکه‌های اجتماعی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌اند. واقعیت این است که هر کسی می‌تواند تقریباً همه‌چیز را درباره ما آنلاین پیدا کند. بنابراین هر عضو تیم فرصتی دارد تا داستان خود را روایت کند و از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری مثبت بهره بگیرد.

نویسنده:  کریستی پیهل – بنیان‌گذار و مدیرعامل Media Minefield

منبع: prnewsonline.com

ترجمه و بازبینی توسط نکته نگاران پارسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *